K. albo wspomnienie z miasta

Niektóre polskie miasta prowadzą podwójne życie. Jedno życie, widzialne i słyszalne dla wszystkich mieszkańców i dla każdej przyjezdnej osoby, zdaje się toczyć tu i teraz. Drugie życie, kiedyś głośne i wyraziste, prowadzone przez ludzi i miejsca, po których pozostały tylko ślady, toczy się podskórnym nurtem, obecnie ledwo zauważalnym. Van Der i Marco Polo — architekt i podróżnik znani ze spektaklu „Klęski w dziejach miasta” — trafiają do K., miasta naznaczonego nieobecnością i dziwnym brakiem. Do K. sprowadza ich zagadkowe zlecenie, którego podejmują się już nie jako wędrowcy, ale detektywi. Nie wiedzą kto ich wzywał i nie do końca rozumieją cel swojej misji. Podążają tropem niepokojących miasto dźwięków.
„K. albo wspomnienie z miasta” to opowieść o fantomowym życiu pewnej społeczności. Opowieść o niepamięci i wywoływaniu wspomnień. Historia o pomieszaniu czasów. Emocjonalne śledztwo prowadzone w widzialnym mieście nawiedzanym przez niewidzialną przeszłość. Spektakl, łączący teatralność z muzyczną instalacją i elementami słuchowiska na żywo, stawia pytania o widmowy charakter naszej teraźniejszości. O życie w mieście, z którego zniknęła jedna trzecia mieszkańców. Mieście, którego osiemsetletni kształt został unicestwiony na zawsze i bezpowrotnie.

Recenzje

„W spektaklu zachwyca zarówno subtelny sposób prowadzenia narracji, jak i bardzo interesujący koncept intelektualny wykorzystany do wykreowania działającego według własnych zasad świata, jednocześnie tak silnie związanego z rzeczywistością, będącego jej odbiciem. Szczawińska wie, co chce pokazać na scenie i realizuje swój pomysł z dużą konsekwencją. Reżyserka tworzy świetne przedstawienie o tym, co w K. nieobecne i o odczuwaniu tej nieobecności. Braku nie da się przecież zastąpić niczym innym”.
„Pole nieobecności” Katarzyna Niedurny
e-teatr.pl

„K. albo wspomnienie z miasta to spektakl-intelektualna przygoda, do rozszyfrowywania, do delektowania się, znakomicie, spójnie skonstruowany”.
Puste miejsce, czyli Performance as Research Joanna Ostrowska
teatralny.pl

„[…] o wyjątkowości spektaklu stanowi dźwiękowa instalacja Krzysztofa Kaliskiego. Skorzystał on ze starych magnetofonów: kasetowych i szpulowych, trzeszczących, to wzmacniających brzmienie nagranych fraz, to rozmywających ich treść”.
Żydowska przeszłość Kalisza chce wyjść na powierzchnię. Świetny spektakl Szczawińskiej i Jakimiak Witold Mrozek
wyborcza.pl

Spektakl Szczawińskiej i Jakimiak – podobnie jak powieść Pereca – jest dostarczającym istotnych rozpoznań laboratorium pamięci, a zarazem doskonale skonstruowaną opowieścią o poszukiwaniu tego, czego nie da się odnaleźć, ani tym bardziej odtworzyć. O tym, że można jedynie wsłuchiwać się w wewnętrzne drgania K i setek miejsc mu podobnych„.
Kawałeczki wyrwane z pustki Jagoda Budzik
Miasteczko Poznań

 

Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis oraz Anna Wakulik.

Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Logotyp Instytutu Teatralnego logo-okwpsw kopia